כתרים לשיניים

כתר לשיניים הוא למעשה כיסוי לשן. המטרה של כתר היא להגן על שן שעברה טיפול נרחב, ללא כתר השן חשופה לשבירה, לחיידקים מזיקים ולחזרה של עששת. בדרך כלל מניחים כתר על שן שעברה טיפול משמעותי כמו טיפול שורש למשל. ישנם סוגים רבים של כתרים כשהנפוץ ביותר הוא כתר חרסינה מאוחה למתכת. בשנים האחרונות נכנסו חומרים מתקדמים יותר לרפואת השיניים כמו הזירקוניה אך כתרי חרסינה מאוחים למתכת נשארו בשימוש נרחב. מה ההבדל בין כתרי זירקנויה לחרסינה? מה זה זירקוניה ומה היתרונות שלה? האם יש חסרונות ומה עדיף – כתר זירקוניה או חרסינה?

מהו כתר חרסינה?

כשאנו אומרים כתר חרסינה הכוונה היא בדרך כלל לכתרים שהבסיס שלהם עשוי מתכת והם מכוסים בשכבת חרסינה. ישנם כתרי חרסינה דחוסה ללא מתכת כלל אך אלו פחות נפוצים. כאמור, כתר חרסינה עשוי משתי שכבות: בסיס מתכת אצילה (זהב, פלטינה וכד') או חצי אצילה (בדרך כלל פלדיום) וכיסוי חרסינה. הבסיס משמש כמקדם חוזק ושומר על השן שטופלה מפני שבירה, הוא עוטף את השן לחלוטין ומגן עליה גם מפני חיידקים הגורמים לעששת בדומה לציפוי הטבעי של השיניים שלנו. את בסיס המתכת מכסים בשכבת חרסינה כדי ליצור מראה אסתטי. באופן טבעי, צבען של מתכות הוא כהה ואם נשאיר את הבסיס ללא שכבת חרסינה המטופל יסבול מבחינה אסתטית, במיוחד בשיניים קדמיות. החרסינה המשמשת ליצירת כתרים דקה במיוחד, ניתן להתאים את הגוון שלה באופן מדויק מאוד לגוון השיניים הסמוכות והיא עמידה מפני ספיחה של חומרים ממזון. מעבר ליתרונות של החרסינה עצמה, לכתרים מסוג זה יתרונות נוספים.

יתרונות כתר חרסינה

• עלות השווה לכל כיס – העלות של כתר חרסינה תלויה במידה רבה בסוג המתכת ממנה מיוצר הבסיס שלה. ככל שהמתכת יקרה יותר כך מחיר הכתר עולה. אך מרבית הכתרים עשויים ממתכות חצי אצילות שמחירן סביר בהחלט. עובדה זו מאפשרת לכל מי שזקוק לכתר לעבור את ההליך גם אם הפרוטה לא מצויה בכיסו.
• פרוצדורה פשוטה – כתרי חרסינה מאוחים למתכת הם אמצעי שחזור דנטלי וותיק מאוד. כל רופא שיניים יכול לעשות את הכתר, לא מדובר בטכניקה מיוחדת ולכן אין קושי לקבל טיפול בכל מקום, במחירים סבירים ובאיכות גבוהה.
• החרסינה עצמה – כפי שראינו קודם, החרסינה המשמשת בכתרים איכותית מאוד, היא לא סופחת חומרים מן המזון שיכולים לשנות את צבעה, היא בעלת תאימות ביולוגית מצוינת בגוף האדם והמראה שלה אסתטי בהחלט גם כשהיא מאוחה למתכת.
• אורח חיים – כתר סטנדרטי שעובר תחזוקה נאותה יכול להחזיק מעמד בין 7 ל-10 שנים ללא כל בעיה ולעיתים אף יותר.

חסרונות כתר חרסינה

כתר חרסינה מאחה למתכת הוא פתרון מצוין לכל מי שזקוק לכתר לשיניים ולא מעוניין או שאינו יכול להשקיע בכתרים בטכנולוגיה מתקדמת יותר. הסיבה לפיתוחים חדשים בתחום היא העובדה שלכתרים אלו כמה חסרונות בולטים מאוד:
• המתכת עצמה – מרבית הכתרים עשויים ממתכות חצי אצילות שעשויות להגיב לגוף האדם, להחליד, לשנות את צבען, לגרום לתגובה דלקתית או אלרגית.
• פס בקו החניכיים – לכתרי חרסינה, במיוחד לאחר כמה שנים נטייה לגרום להכתמה של החניכיים בשל זליגת מתכת אל תוך הרקמה הרכה. מדובר לא רק בפגם אסתטי נראה לעיין אלא גם בסיכון מוגבר לפיתוח דלקת חניכיים באזור.
• אסתטיקה – מתכות אינן מעבירות אור כמו השיניים הטבעיות שלנו ולכן כתרים עם בסיס מתכת נראים פחות טבעיים.
כתרי חרסינה מאוחים למתכת לא מתאימים למי שסובל מדלקות חניכיים כרוניות, אינם מומלצים למי שסובל משחיקת שיניים (ברוקסיזם) ובדרך כלל לא מונחים בשיניים אחוריות הנושאות בעומסי לעיסה.

מהו כתר זירקוניה?

זירקוניה היא חומר דמוי יהלום המיוצר בטכנולוגיה מתקדמת. ישנם שני סוגים של כתרי זירקוניה – מאוחים לחרסינה ומונוליטיים (כתר העשוי מקשה אחת). הזירקוניה היא חומר חזק מאוד, עמיד במיוחד ועם תאימות ביולוגית מצוינת בגוף האדם – הכתר אינו מחליד, אינו דולף חומרים לרקמת החניכיים ומתאים הן לשיניים אחוריות (מונוליטי) והן לקדמיות (מאוחה לחרסינה).

יתרונות כתרי זירקנויה

לכתר זירקוניה יתרונות רבים על פני כתרי חרסינה מאוחים למתכת:
• תאימות ביולוגית גבוהה – שלא כמו מתכת, לזירקוניה אין תגובתיות בגוף האדם כלל. הזירקוניה לא
"דולפת" חלקיקים לרקמת החניכיים, אין סיכוי להיווצרות פס אפור בקו החניכיים, אין דלקתיות ואין תגובה אלרגית.
• שקיפות טבעית – הזירקוניה אינה אטומה, היא בעלת יכולת מעבר אור הדומה מאוד לשיניים הטבעיות שלנו ולכן התוצאה נראית אסתטית במיוחד גם לאחר שנים. לכן, כשמדובר על שיניים קדמיות מרבית רופאי השיניים ימליצו על כתר זירקנויה לשמירה על האסתטיקה של קשת השיניים והמראה הכללי של החיוך.
• עמידות – זירקנויה היא חומר דמוי יהלום, כמעט בלתי אפשרי לשבור אותה ולכן היא מתאימה גם לשיניים אחוריות שנושאות בעומסי לעיסה כבדים וגם למי שסובל מחריקת שיניים.
• ייצור בשיטות מתקדמות – כתרי זירקוניה מיוצרים בחריטה ממוחשבת כך שרמת הדיוק שניתן להגיע אליה גבוהה במיוחד.

חסרונות כתרי זירקנויה

מכיוון שמדובר בכתר איכותי במיוחד, מותאם באופן אידיאלי לשיקום שיניים מגוון ומאתגר, מתאים לכל סוגי השיניים ואורח חייו לא נופל מזה של כתרים אחרים קשה למצוא חסרונות בולטים בו. עם זאת, חשוב לציין שהתקנת כתר זירקוניה אינה דומה לכתר חרסינה מאוחה למתכת והיא דורשת מיומנות גבוהה ולכן לא כל רופא שיניים יוכל לעשות זאת בהצלחה. כמו כן, הכתר יקר יחסית לכתרים אחרים. מעבר לכך, כיום, מרבית רופאי השיניים ממליצים על מעבר לזירקוניה על פני כתרים שבסיסם מתכת בשל היתרונות הבריאותיים שלהם, המראה האסתטי והתוצאות המצוינות שניתן להגיע אליהן תוך שימוש בזירקנויה.